08-20 10 00 Dygnet runt

Vanliga frågor – FAQ

Här har vi samlat alla de vanligast förekommande frågor vi får.

Jag har haft inbrott i min villa, bostadsrätt eller företag? Hur går jag tillväga nu?

  1. Ring alltid polisen först 11414 eller 112!
  2. När polisen gjort sin brottplatssundersökning på kan du ringa till oss och vi kan laga din skada.

Jag bor i hyreslägenhet och har haft inbrott?

  1. Ring alltid Polisen först 11414 eller 112!
  2. Kontakta din fastighetsägare eller fastighetsjour. Det är fastighetsägarens ansvar att reparera skdan om du har haft inbrott. Fastighetsägaren kan beställa reparation av oss.

Hur bokar jag tid hos Glasjouren?

Är ditt ärende akut kan du ringa till oss dygnet runt på 08-20 10 00. Tidsbokning för icke akuta arbeten kan du göra på vardagar under kontorstid: 7.30–16 måndag-torsdag, 7.30–14.00 fredag. Prisförfrågningar går bra att göra på kontorstid på tel 08-201000 eller på mail.

Hur betalar jag?

Du kan betala med kort eller kontant. Godkänd kund kan betala med faktura. Läs mer under betalningsvillkor.

Kostar det mer om jag bor långt bort?

Vi har ingen extra avgift för dig som bor långt bort så länge du befinner dig inom Stor-Stockholms område. Enkelt uttryckt i hela 08-området har vi samma prissättning. Hela Stor-Stockholms lokala glasmästeri.

Är Glasjouren dyrare än andra glasmästerier?

För bokade arbeten dagtid har vi mycket konkurrenskraftiga priser. Under jourtid har vi en högre taxa och en jourkostnad för en utryckning.

Vad behöver Glasjouren för information för att kunna lämna ett pris?

Vi behöver veta hur stort fönster är som du vill byta ut bredd x höjd. Det finns inga standardfönster vilket innebär att du behöver mäta glasrutan. Vi behöver veta om det är ett enkelglas eller om det är ett isolerglas i ditt fönster. Ring oss gärna så förklarar vi om du tycker det är oklart.

Hur går ett glasbyte till?

Du bokar en tid eller ringer oss akut så kommer en servicebil hem till dig och byter glaset på plats.

Vilka tider når jag Glasjouren på?

Tidsbokningen är öppen mellan 7.30-16.00 måndag-torsdag, 7.30-14.00 fredag. Övrig tid ringer du vår jour dygnet runt på 08-20 10 00.

Varför uppstår kondens på utsidan?

Läs mer om detta på vår sida: ”Kondens på glas”

Varför uppstår kondens på insidan?

Läs mer om detta på vår sida: ”Kondens på glas”

Varför uppstår kondens mellan glasen i isolerrutan?

Läs mer om detta på vår sida: ”Kondens på glas”

Hur motverkas utvändig kondens?

Läs mer om detta på vår sida: ”Kondens på glas”

Vad är det för U-värde på gamla och nya fönster?

Ett äldre, kopplat fönster (två enkelglas och delbar båge) har ett U-värde på ungefär 2,9. Ett äldre isolerglasfönster med 3- eller 2-glas i enkelbåge håller ett U-värde på omkring 2,7 – 1,8. Nya moderna 3-glas har U-värde mellan 0,7 – 1,3.

Jag vill dämpa ljudet utifrån. Vilket glas ska jag ha då?

Läs mer om det på vår sida ”Bullerdämpandeglas”

Jag vill få ner min energiförbrukning. Vad rekommenderar ni då?

Läs mer på vår sida: ”Energi- & solskyddsglas”

Kan jag utnyttja Husarbete/ROT-avdraget?

Läs mer om detta på vår sida: ”ROT-avdrag”

Vad betyder U-värde?

U-värdet uttrycks i W/m2K och är ett mått på värmeläckaget genom en konstruktion. När 1 watt passerar genom 1 kvadratmeter vid 1 grads temperaturskillnad är U-värdet 1,0 W/m2K. Ju lägre siffra desto bättre U-värde.

Hur mycket förbättras U-värdet om jag byter till energiglas i ett kopplat 2-glasfönster?

Byt ett glas i ett kopplat fönster till energiglas och U-värdet förbättras från ca 2,9 till 1,7

Vad är ett energiglas?

Energiglas är ett floatglas som i tillverkningen beläggs med en ytterst tunn och hård beläggning. Denna appliceras i en pyrolys på glasets ovansida. Beläggningen släpper igenom dagsljus som vanligt glas men reflekterar den långvågiga strålningen inifrån vilket resulterar i bättre isolering och mindre energiförbrukning.